torsdag 20 mars 2014

Det senaste

Och bloggen blev tyst once again, efter att jag återvände till Åbo i måndags har det varit full rulle och det lär fortsätta...
Jag är inte van med så här många föreläsningskurser på en gång (det hände senast i november), med totalt fyra föreläsningar den här veckan, två boktenter kommer i början av april, i en kurs ska vi i grupp hålla en föreläsning nästa vecka, forskningsarbetet ligger i slutspurten då enkäten ska utskickas nästa vecka och så ska jag ha gjort kandin klar. Och efter att kandin är klar ska jag påbörja bokrecensionen till GT-kursen. 
Så totalt har jag fem olika psykkaböcker att läsa nu på en gång.

Nåja, över till vad som har hänt sen förra veckans uppdatering!
Förra torsdagen blev det dags för sitz, dessutom sitz with my people! Att sitza med 60ish andra whovians var helt klart bästa sitztemat någonsin. Största delen var utklädda till varierande saker/personer och det var en mycket rolig kväll. Klädseln för min del blev Amy Pond med massvis med tally marks på armar och i ansiktet, i en blandning av eyeliner, kajal och tusch. Det närmaste sällskapet bestod av 11th Doctor och en weeping angel och jag ber om ursäkt för att min nördiga sida kommer fram här, jag försöker hålla mig till tumblr och pinterest. Kort sagt hade vi väldigt roligt och med ett sådant nördigt tema var troligtvis alla lyckliga över att det finns så många likasinnade på en och samma gång!
Amy Pond och 11th Doctor
Dagen efter var lite av det tröttare slaget trots att det inte blev sent och jag inte drack något utöver det som ingick i priset, men jag drog mig upp ur sängen, packade det sista och klockan tio satt jag på tåget. Dock sov jag största delen av tågresan, att studera var helt ur tankarna så istället njöt jag av att faktiskt kunna sitta och läsa en bok i lugn och ro.
Hem kom jag och på kvällen bar det iväg till Purmogården där jag och pappa började med att reda upp raderna, räkna stolarna och sätta till där det behövdes. Det var fullsatt och dessutom skulle de filma. Föreställningen gick bra, dock räckte inte stolarna till oss "allt-i-allo-folk" så vi fick stå.

På lördagen hoppade jag med och handlade åt mommo och drack kaffe innan jag hjälpte till med biljetterna till kvällen. Då jag har haft teaterns bokningar i fem år och revyns något år så är går det på automatik när bokningstelefonen ringer, trots att det är annan telefon och annan ringsignal (tack och lov) så fick jag påminna mig själv om att svara "Purmorevyn, Hanna" istället för "Pedersöre teater, Hanna" då det ringde första gången och min mor var någon annanstans i huset. 

Lördagens föreställning var ännu mer fullsatt, alla Purmogårdens stolar som hittades hade redan blivit framplockade så det kom mera stolar dit. Som vanligt då jag är hemma var jag den tredje personen i biljettluckan som hade hand om telefonen och redde upp allt extra. Och det behövdes en extra den kvällen, så stressigt var det. Den kvällen fick vi sitta och vi som sett revyn några gånger dog av skratt här och var då det var lite oförutsedda saker som hände.
Alla stolar fixade och revyschacket sjunger upp
Söndagen bestod av ett besök till mommo med systeryster och ett besök till fammo och resten av dagen nördade jag med HP "Page to screen"-boken innan vi på kvällen letade upp videon (!) med en av de gamla revyerna.
Måndagsmorgonen kom och jag satte mig på tåget, jag skulle plugga men somnade ifrån psykkaboken och då jag kom tillbaka till Åbo spurtade jag hem, tog mina saker och sprang iväg till TF för ett supereffektivt styrelsemöte.

Tisdagen kom med en kort föreläsning och efter det till TF för att börja koka kaffe och plocka fram allt inför medlemsmötet. Mötet påbörjades och vi konstaterade utan överraskning att vi inte var tillräckligt med folk för att kunna göra stadgeändringarna. Så det blev igen uppskjutet. Efter mötet satt vi och åt en stund innan jag begav mig tillbaka till Arken för möte om forskningsprojektet innan det var dags för träff om vår kommande föreläsning. 
Igår satt vi nästan 1½ timme och redde upp det sista i enkäten till forskningen innan det var dags före föreläsning och så fortsatte jag dagen med att skanna in ännu några kapitel från en psykkabok.

Idag var det föreläsning och efter den hoppade jag snabbt iväg för ett vårfestmöte över lunch. Efteråt hem i någon timme innan jag igen begav mig till Arken för att fortsätta planera vår föreläsning. 
Och jag meddelar härmed att det är hundra gånger enklare (och roligare) att planera 75 minuters gymnasielektion i rella än en 80ish minuters föreläsning åt universitetsstuderande i psykka. Dels för att psykkan bara är mitt biämne, det är inte anpassat för lärarstuderande, inget material att utgå från och för att jag kan rellan bättre. Påminn mig om det här då jag förhoppningsvis om två år sitter i Vasa och bannas över lektionsplanering, alternativt redan i höst på fältpraktiken.

Åbo blev vitt idag och byggkillarna bestämde sig igår att börja bygga ställningar runt hela A-huset, som gör att det blir problematiskt att komma till B-huset...

Nu ska jag ta och packa lite grejs, jag bestämde mig förra helgen att jag nog måste hem och hjälpa till i Purmogården nu på lördag då det är sista föreställningen. Den ursprungliga planen var att jag skulle åka hem redan idag, meen det blev det inte. Så nu blir det en kort helg med återvändande till Åbo redan på söndag.
Så jag antar att bloggen blir tyst nu igen ett par dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...