fredag 21 februari 2014

Veckan som gått del 517

FÖRLÅT för min inaktivitet. Det har varit en massa saker på gång hela veckan...

Förra veckans torsdag hade jag först en psykkaträff med min grupp för att reda ut och dela upp statistikuppgifterna innan jag hoppade hem efter mina saker och traskade iväg till tågstationen och tågade norrut. På IC-tåget mellan Åbo och Tammerfors var nätet relativt snabbt och det gick att surfa. Men jag såg ändå framemot att få byta till pendolino i Tammerfors för att det skulle vara snabbare.
Till Tammerfors kom jag och fick stå och vänta en stund med en miljon andra människor som också skulle på pendolinot som i princip efter Tammerfors var fullsatt. Och endast ett halvfungerande internet. Men jag lyckades fördriva de två timmarna och ankom till Bennäs i tid. Efter lite sökande hittades pappa, jag fick en smörgås och så susade vi iväg till Purmogården. Det var dags för revygenrep. Genrepet gick som genrep ska gå, alltså halvt om halvt.

På fredagen satt jag och försökte lära mig använda min nya dator, installera program och flytta saker från den gamla. Och så var jag med och handlade med mommo.
Och sen blev det dags för revypremiär! Premiären gick helt superbra och efteråt blev det premiärmiddag (jag fick mat eftersom jag oftast hjälper till med ett antal olika saker under de gånger jag är hemma) och högläsning varje gång någon hittade något på fb om revyn.
http://hannushanna.blogspot.fi
Min gamla trotjänare från 2009 till vänster och den nya till höger

http://hannushanna.blogspot.fi
Premiärpaus
Lördagen gick i statistikens tecken med en paus på eftermiddagen när vi var till mommos för att dricka kaffe med delar av släkten, det skulle ha varit moffas födelsedag.
På söndagen fortsatte jag att bannas över statistiken och rapporteringen av den. Lite kakor hann också bakas under helgen och så ett besök till fammos.

Och måndagen tillbringades på tåget söderut till ett Åbo där det regnade. Den dagen gjordes inga stordåd utom att fylla kylskåpet, packa upp och småfundera på klädsel till en sitz i mars.
Tisdagen kom och det var psykkaföreläsning som stod på schemat för att sen tillbringa någon timme vid TF för att fylla i tentamenskuvert och äta lunch. Väl hemma var det GT-pluggande som stod på schemat och det var ett par effektiva timmar.

Onsdagen skulle också gå i pluggandets tecken men det var en lite sämre dag och istället virkade jag en hel del innan jag gick över till TF för att hjälpa till att ställa i ordning till filmkväll, efter det hoppade jag hem igen, åt och susade iväg till Lindas för Doctor Who-kväll (ja, vi behöver få ut allt ur systemet relativt ofta)!
Hela veckan har byggnadsgubbarna vid A-huset till stor del hållit sig på taket, vilket har gjort att man har vaknat halv åtta då de börjar såga och borra och sen riva upp taket.
http://hannushanna.blogspot.fi

Igår var jag aktiv, tog alla mina studiesaker och datorn och begav mig till TF för studiedag. Efter lunch och en kaffekopp påbörjades studiedagen för att sen pausas för min del då det blev psykkaträff. Någon timme senare var jag tillbaka på TF, studierna och mina studiekamrater. Efter en tid blev vi hungriga, besökte subway och så prisutdelningen i OS innan vi var tre stycken som återvände till TF. En del kanditext blev omskriven och förlängd i mitt kandidokument med några pauser här och där för skvaller, popcorn, disneymusik och hyperaktivitet. Så summa sumarum var det en effektiv kväll då jag kom hem halv tolv (fast den sista timmen var det inte så mycket studier) och vi bokade in en till studiedag tillsammans.
http://hannushanna.blogspot.fi
Tre aktiva teologer
Idag började jag att konstatera att lysröret i badrummet började vara trött och efter lite googlande och pappahjälp listade jag ut vad jag skulle införskaffa. In till stan via Lidl, ett stopp vid Suomalainen för en stunds beslutsångest över vilken slipcase för datorn jag skulle införskaffa och så till Anttila efter ett garnnystan och Clas Ohlson efter lysröret. Så det var just en del saker och påsar som jag bar hem.

En till dataväska behövdes eftersom jag har en ordentlig och stor väska dit allt vad datorsaker heter ryms och en skyddsväska för datorn som helst behöver vara inne i en annan väska. Och vid Suomalainen hade jag hittat två olika. Efter en stunds betänketid bestämde jag mig för att min familj skulle utökas med ännu en medlem, så en röd och fin Golla Goldie fick komma med hem. Så nu består Gollafamiljen av dataväskan, kameraväskan, surfplattans fodral, en kamerarem och ett telefon/mp3-fodral.

Ikväll tog jag tag i att göra om styrelsebildplanschen som ska utskickas till diverse föreningar eftersom den förra var gjort i allt för låg utskriftsupplösning. Så efter en timme fick jag allt fixat och i rätt storlek! Så nu inväntar jag att den övriga styrelsen ska korrektur"läsa" den innan jag påbörjar printandet.
Redan det att jag övergick från PSE 8 till PSE 12 nu i helgen gjorde att det tar en lite längre stund att hitta allt, plus att alla mina extra fonter och penslar var oinstallerade. Och så skulle jag behöva lista ut i vilken mapp jag har sparat min vattenstämpel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...