onsdag 12 februari 2014

Ännu en vecka

Helgen kom och försvann på en gång och nu är det onsdag kväll mitt i allt.

I fredags hämtade jag upp fina Stina från tåget. Fredagen gick i ett lugnt tecken och det största underverket vi gjorde var massvis med pastasallad (vi råkade missbedöma makaronimängden).
Dock började fredagen inte på det trevligaste sättet. Två timmar innan Stina anlände till Åbo stod jag och diskade och konstaterar att min syn försvinner på vänstra ögat. Så glasögonen på näsan med ett Doctor Who Confidential-avsnitt på datorn för att underhålla mig och 35 minuter senare var min syn normal igen, dock kom en dov huvudvärk, trötthet och trötta ögon som avslut. Under min tid med mystisk syn hann jag fundera och konstaterade efteråt då jag började googla att ja, det är ögonmigrän.
"Ögonmigrän yttrar sig typiskt som ett flimrande någonstans i synfältet, följt av ett gradvis ökande område med synfältsbortfall. Synfältsstörningen varar sällan mer än 20-30 min, Den följs ibland, men ej alltid, av en del huvudvärk."
Det har hänt några gånger förr och då migrän finns i släkten och mina ögon är speciella så var jag inte överraskad att min självdiagnosticering stämde precis. Och det är en "intressant" känsla att ha synfältsbortfall, jag ser rakt fram (dock inte 100%) men sätter jag handen i "kanten" ser jag inget och det flimrar i kanterna. Så glasögonen fick sitta på näsan halva dagen för att inte trötta ut mina ögon ytterligare, då ögontröttheten troligtvis berodde på att ögonen försökte fokusera och se under migränanfallet. Och once again är jag glad att jag har psykkan i bagaget och kan hjärnans utveckling och de olika huvudvärkstyperna!

På lördagen var vi ute och shoppade innan vi träffade L på kaffe och pratade av oss ett par timmar innan vi styrde oss för att träffa Jox och tillbringade kvällen där med en massa pratande, skrattande och barndomsminnen, jag älskar mina tjejer!

På söndagen var vi ordentliga lutheraner och gick över till domkyrkan för högmässan, som blev lite extra dramatisk då en äldre herreman svimmade och ambulansen kom efter honom mitt i gudstjänsten. Förhoppningsvis var det inget allvarligt! Efteråt blev det automatiskt en jämförelse mellan ÅSF:s och Purmos gudstjänster. Man blir ju influerad av de kretsar man rör sig i och jag konstaterade att vissa moment kommer så automatiskt att göra i gudstjänsten nu (tex. korstecknet, fridshälsningar) då jag rört mig i ÅSF och med teologer de senaste åren som inte är lika insatta i högmässan på andra ställen. "Problemet" med att jag kan vissa psalmer bättre som metallmässversion finns ju också...
Senare på eftermiddagen fördes Stina till tåget och jag konstaterade att min hälsena var överansträngd och sjuk. Så de senaste dagarna har den varit lindad och för tillfället känns den lite bättre.

Jag har under denna vecka hunnit ha ett styrelsemöte på måndagseftermiddagen där vi alla var ofokuserade men lyckades ändå hålla oss någotsånär seriösa största delen av tiden och som slutade med ett par timmar chillande på TF efteråt. Resten av måndagskvällen satt jag först och översatte hälften av vårt frågeformulär i forskningsarbetet till engelska och sen ha skrivkramp med kandin. En sida fick jag ihop och inlämnat till seminariet iallafall.

Gårdagen började med psykkaföreläsning, hem några timmar innan jag tog mina saker och kläder och traskade iväg till TF, mötte styrelsemedlemmar och så plockade vi ihop allt vi skulle ha med oss innan vi styrde stegen mot F på sena eftermiddagen. Det var dags för sitz!
Vi mötte filosofernas styrelse och började ställa till lokalen innan vi drog på oss våra OS/afterski-utstyrslar som var sitzens tema. Lite efter klockan sju (eftersom folk aldrig är i tid) var alla på plats. Eftersom vårt tema var OS/afterski så var maten i enlighet med det, välkomstdrinken var minttukakao, förrätten mellanmålskex, huvudrätt nuggets & franskisar samt en munk till efterrätt (typ billigaste sitzmaten ever).
Kvällen rann iväg i trevligt sällskap, det varmaste afterskipartyt någonsin och massvis med sång och mitt i allt var det dags för eftersläpp. Alla blev utslängda medan styrelserna städade lite innan det blev insläpp igen.
Det var varmt på F så efter ett par timmar hittades delar av de båda styrelserna uppe i trappan för att svalka sig, skriva i varandras sångböcker och skvallra. Till sist bestämdes det att vi skulle stänga och efter en snabb städning avlägsnade vi oss, en del fortsatte kvällen på annat håll medan andra gick hemåt.

Mitt seminarium idag gick i gäspandets tecken för min del trots att det ändå inte blev så sent igår kväll, men förstås hade vi hållit igång många timmar och haft ansvaret för sitzen.
Nu ska jag börja packa och leta reda på alla datagrejs, imorgon ska jag hem till Purmo och på fredag är det revypremiär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...