måndag 25 november 2013

Let's talk tv-serier!

Tv-serier är det där som gör att skolarbetet ibland lider eller som gör att man kommer i säng lite sent. Och som stör en när man ser någon annan serie/film där en skådespelare är med och man endera inte har den blåblekaste aning om VAR man har sett människan förr (tack för imdb-app) eller har gjort att man inte kan se personen i någon annan roll. Men som också gör att man kan koppla bort skolarbetet en stund och varva ner en stund (om det inte är ett avsnitt där man sitter som på nålar).

Serierna kom in på riktigt in i mitt liv då jag började sjuan och blev vän med A. Och då mitt i allt fanns Buffy säsong 1-7 på min dator. Och jag har ingen aning om hur många gånger jag sett igenom Buffy och bara genom att se namnet på ett avsnitt vet jag vad som händer. Något år senare kom också Angel 1-5 in på min dator (av samma människa som Buffy kom av), Angel fastnade jag inte riktigt lika mycket i, så fortfarande har jag nån säsong osedd (det betyder ju inte att jag inte vet vad som händer, för det vet jag på det stora hela).

I gymnasiet kom NCIS in i mitt liv och sen också Ally McBeal. Ally blev av någon konstig anledning den serie jag alltid kollade efter att jag kommit hem från en studentskrivning och var halvt slut. NCIS har jag för tillfället paus från, jag väntar tills hela 11:e säsongen kommit ut innan jag kollar den (också här vet jag på ett ungefär vad som händer, att följa skådespelare på twitter är både bra och dåligt). Men både NCIS och Ally är serier jag sett otaliga gånger, speciellt NCIS.
Och någon gång på samma gång började Friends boxarna hitta in i vardagsrummet och de står prydligt uppradade tillsammans med alla NCIS, Ally, (tre) Buffy och (också tre) Will & Grace boxar.

Friends och Big Bang Theory (som kom in i mitt liv nu i sommar) är för övrigt de perfekta serierna att se då man har mat/kaffepaus från skolarbetet då de hålls runt 20-25 minuter.

Ifjol kom Once Upon a Time på finsk tv och jag följde första säsongen och början av andra under skolåret. Och för tillfället har jag paus därifrån också (same here, jag vet vilka karaktärer som är med och vad som händer) men ska nog ta upp det igen! Snart.
För nu har Doctor Who kommit in i mitt liv. Till den grad att en kväll då jag satt och kollade så kom ett flygplan/helikopter/whatever här ovanför och jag var säker på att det var TARDIS, det lät precis så! And I blame it all on Linda! För tvåhundra år sen (typ) såg jag halva första säsongen och typ halva av andra när den kom på tv en sommar, så det måste ha varit runt den tiden då den nya versionen började sändas då jag tänker efter... Jag har alltså sett Christopher Eccleston och David Tennant som The Doctor nån gång i tiden. Nu har jag börjat från första säsongen (av nya versionen förstås), och är säker på att det blir det här skolårets serie (tills NCIS säsong 11 har helt kommit ut). För jag är fast. Men att först se ett avsnitt av en amerikansk serie för att sen byta över till brittisk resulterade i en stunds förvirring.

Helt enkelt så finns det en hel del serier i mitt liv. Förutom de ovannämnda så kollar jag ju också annat avsnitt här och där av andra serier om det kommer på tv.
Så nu kom serienörden inom mig fram för ett ögonblick, nu tillbaka till kandin!

1 kommentar:

  1. rekomenderar Orphan black! finns på arena nu, har kolla hälften å he e skitbra!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...