måndag 28 oktober 2013

Måndag

I onsdags steg jag som sagt upp den hiskeligt tidiga timmen fem, för att äta frukost (och lyssna på Peter Hollens) och så småningom traska iväg till tågstationen i regnet. Vilket betydde att mina fötter var fuktiga när jag steg på tåget. Klockan sju var vi på väg och jag försökte sova i det halvkalla tåget.
Väl framme i Tammerfors var mitt anslutningståg sent, så mitt femton minuters byte blev till en halvtimme. Till sist var jag i Bennäs och systeryster plockade upp mig. På eftermiddagen blev det först lunch vid fammos och sen kaffe vid mommos.

Torsdagens program var orsaken till att jag var hemma cirkus 46 timmar; ögonpolikallelse. Som ni minns så var jag och mina ögon tre gånger till optikern i sommar och kollade ögontrycket, sen ögonläkaren som konstaterade att trycket nog var normalt men skickade remiss till ögonpoli för en synfältsundersökning (för att synnerven på ena ögat hade lite annan form typ).
Så det blev synfältsundersökning, synnervs/ögonbottenfotografering och ögontryckskontroll på torsdagen. Och allt var inom normalkurvan. Vilket betydde att när jag kom ut hade jag halvt röda ögon och så snöt jag självlysande gult medel (bedövningsmedel för hornhinnan) från ögontryckskontrollen.
Men efter det traskade jag iväg till ÖT för intervju, så någon av de inkommande dagarna borde jag hittas i tidningen, och efter att ha pratat med pappa ett varv så brummade jag iväg hemåt. Och på kvällen satt jag med ögonhuvudvärk (nu kan jag inte uttala mig om hur normalt folk har huvudvärk, men med mina speciella ögon sätter sig huvudvärken nästan alltid i ögonmusklerna) efter allt koncentrerande vid ögonpoli.

Och på fredagen hoppade jag på tåget igen och flummade ihop en text om min utställning och läste om Florence Nightlingale (uppsatsdeadline på fredag).
lördagen sammanställde jag mitt kandimaterial och handlade och inväntade resten av familjen som kom till Åbo på eftermiddagen. Senare hoppade jag iväg och hängde upp mina tavlor (yeey att se dom i stort format!) och sen blev det mat med resten av familjen Östman och systeryster kom sen hem med mig.

Och på söndagen var det vernissage av min utställning! En del folk dök upp, köpte kalendrar, åt soppa och beundrade mina tavlor. Så det var väldigt trevligt!
Idag blev det tidig uppstigning, syster packade ihop sina saker och så for de iväg hem mot Purmo och jag ställde mig iväg till Arken för en ny psykkakurs. Med förstaårets psykkastuderande (då man äntligen börjat känna igen de vi gick på kurserna med i fjol så blir det nytt folk) och en massa psykkafolk från TY. Kursen verkar intressant, så bara resten av föreläsningarna är lika intressanta så blir det nog bra!
Sen hem och äta och så hoppade jag iväg till Aurelia så att utställningen skulle vara öppen med mig på plats och satt där i tre timmar.

Ikväll har jag skrivit ihop nånting som ser ut som nånslags sammanfattning av mitt material till morgondagens kandseminarie som jag ska ta och mejla iväg nu. Imorgon blir det igen tidig uppstigning och Aurelia, för då blir det intervju med Yle Åboland.

Bild från fjol (om jag inte missminner mig). Och som finns med i utställningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!