måndag 23 september 2013

Måndag

Jag har återvänt till ett regnigt Åbo. Hösten har kommit, så paraplyet och gummistövlarna börjar användas nu igen.

På onsdagskvällen anlände jag hungrig och lite försenad till Bennäs och det enda jag gjorde den kvällen var att äta och se NCIS. Torsdagen tillbringades ensam hemma och jag hade urtråkigt, Bibeln hade jag lämnat i Åbo, annars skulle jag ha pluggat GT. Men på kvällen brummade jag iväg till Bennäs på Artis fotokväll och mötte upp åtta andra fotointresserade. Så det var roligt och jag harmas redan att jag inte kan vara med på oktoberträffen...
När fredagen kom tillbringade jag förmiddagen vid mommos och fick mat där innan jag och mamma for iväg till stan. Där konstaterade vi att Halpa-Halli påbörjat julen...

Från instagram
På kvällen hade jag planerat Lyjokväll, men eftersom alla kvällar och dagar hemma var fulla och jag fortfarande var smått förkyld lämnade jag hemma och läste och såg film.

Lördagen kom och pappa och jag jobbade hårt på utsidan med att flytta undan sommaren. Så terassmöblerna blev flyttade till vinterförvar och på samma gång flyttades en massa annat. Så jag kånkade och bar en massa saker så jag har fortfarande sjuka armar.

På kvällen begav vi oss till Kiisk för Artis avslutning av "Väsen i folktron". Samma utställning, med några tillskott, som höll sig i Purmo ifjol sommar. Där fick vi lyssna på sång av Desirée Saarela-Portin och så var också Kaj Korkea-aho bjuden som gäst på hemmaplan. Han berättade om Raamt (som fanns med på utställningen), den nyaste romanen och vi fick oss en hel del skratt.

Från instagram. Inzoomad och beskärd i dåligt ljus försämrade bilden nåågot.
 Senare när det blivit beckmörkt ute gick vi ner till bron och på vägen hade några varelser fått liv, så vi träffade både Skogsrået, Raamt, några troll och älvor och nere vid bron några till.
I Esses skogar har DNA väldigt dålig internettäckning, så först när vi kom hem senare på kvällen hade jag ordentlig täckning...

Och dagen efter blev det tidig väckning i och med att mitt tåg åkte kvart före åtta. VR har ju sina intressanta studierabatter, så jag morrade liite när jag skulle hitta det billigaste tåget. Som alltså var det tidiga söndagståget. Så till Åbo kom jag strax före tolv och gjorde väldigt lite på söndagen i och med att den tidiga väckningen och lördagens smått sena sovtid gjorde mig ganska trött.

1 kommentar:

  1. Alltså nää, skämtar du, har halpa halli redan börjat plocka fram julen! :O Jag tycker att det bara blir tidigare varje år.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!