tisdag 10 september 2013

Ett tvåkilometer långt inlägg

Jag är tillbaka på Biskopsgatan och det gröna Åbo! Och var beredd på ett lååångt inlägg.

I onsdags efter mitt senaste inlägg brummade jag iväg till Jeppis och hade dejt med Jussu och vi traskade på och babblade om allt i ett par timmar. Och väl hemma igen blev det att fortsätta packa alla mina saker.
Torsdagens program var ett besök till Silmäasemas ögonläkare. Orsaken var att jag på tisdagen hade varit för tredje gången denna sommar och mätt ögontrycket och det var fortfarande högt. Och i min ålder ska inte ögontrycket vara högt, så då bokades en tid till ögonläkaren för att kolla det noggrannare.

Ögontrycket var nog normalt, hornhinnan var lite tjockare så då visade den enklare maskinen ett högre tryck. Meen istället skickades en remiss till Malmskas ögonpoliklinik för en annan ögonundersökning. Så nu är det att vänta på den. Så trots att trycket var normalt hittades något annat som läkaren tyckte att kunde kollas upp på sjukhuset. Men i och med att mina ögon är lite speciella på grund av min skelning och halvkonstiga brytningsfel och jag inte varit till ögonläkaren sen min operation (som alltså genomfördes när jag typ var sex år) så kan det vara bra att kolla upp allt, och så har vi lite ögonfel i släkten.

Over and out om mina ögon, efter ögonläkaren brummade jag iväg till mommos och fick lite mat, handlade och fick kaffe. Och halva eftermiddagen snöt jag gul vätska, och var smått gul runt ögonen, som kom från bedövningen av hornhinnan. Efter ett par timmar vid mommos hoppade jag iväg hemåt och färdigställde min packning.

fredagsförmiddagen satte vi på oss finare kläder och brummade iväg mot Vasa och Hanken för min fadders doktorsdisputation. Avhandlingen godkändes och efter kaffe checkade vi in på hotell Kantarellis. Jag prövade bubbelpoolen som fanns i hotellrummet och sen var det dags att börja fixa håret, fixa sminket och snöra på sig långklänningen (också kallad "disneyprinsessklänningen"). Och så bar det av mot Svenska Klubben för doktorsmiddag med mycket god mat, trevliga och roliga tal och helt enkelt en mycket trevlig kväll! Min klänning har snörning i ryggen, så att ta djupa andetag var uteslutet, och också till viss del att äta upp all god mat. Jag var utnämnd officiell fotograf, och med mina fyra tyg (två tyll) i kjolen var det inte det enklaste att stiga upp snabbt, men det gick.

Efter en natt med ganska lite sömn åt vi frukost, lämpade av klänningar och frack i fadderns bil (som skulle hem till Purmo) och sen styrde vi kosan mot Åbo. Till Åbo kom vi på eftermiddagen, bar upp mina saker, fyllde kylskåpet, jag packade upp lite och åt mat på Scandic Julia där mamma och pappa som vanligt bodde.

söndagen hann vi med desto mera. Först var det Klosterbacken som fick besök av oss (bilder finns på kameran och kommer nångång) och efter att vi traskat på där någon timme blev det Ikea och där traskade vi på mera och kom hem med en hel del.

måndagen hann vi med ett varv via Hansa och sen började mamma & pappa brumma iväg hemåt mot Purmo. Jag fortsatte packa upp och kvart över tre började min första föreläsning för hösten. En mycket intressant kh-kurs om Englands kyrkohissa, ifjol hade vi USA:s kyrkhissa så det var logiskt med en fortsättning iår.

Idag har jag hunnit med mycket. Kvart över tolv stod jag i kö för att betala ÖN:s medlemsavgift, direkt efter det traskade jag iväg till Kåren efter en ny läsårsdekal och sen dumpade jag mig i det överfulla Mysis och väntade på att skoldagen skulle börja. Kvart över ett hade vi på kh planeringsmöte för kandidatseminariet och vi var fem stycken som dök upp. Varav jag var den enda nya, så jag får privatundervisning eftersom de andra redan kan det vetenskapliga skrivandet. Så nu är det att börja fundera på ämne... Efter det lilla mötet hann jag hem en timme innan det var dags för andra föreläsningen om England.

Grattis, om ni läst hela romanen! Som present får ni låtarna som spelar på repeat för tillfället. (och var icke förvånade att de tär Peter och Evynne Hollens). Jag har massvis med bilder, både redigerade och oredigerade som nog är påväg upp. Och nu när jag är i Åbo blir uppdateringen lite aktivare.



Speciellt "Fields of Gold" är supervacker ♥ Och om ni inte har checkat in Evynnes channel ska ni göra det (Peters har jag länkat till förr, den ska ni också kolla in)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!