tisdag 16 april 2013

Åbo

Jag har återvänt till Åbo och har hatat tåg på både uppvägen och nervägen... Tack och lov var det troligtvis sista eller nästsista (beror på hur maj ser ut) gången jag åkte tåg detta läsår.

I onsdags när jag tågade uppåt var vi i tid till Tammerfors, men istället för att gå tvärs över perrongen och stiga på ett väntande tåg (och ha en kvarts väntan) fick vi så lov att vänta en timme innan tåget kom. Tåget från Helsingfors var nämligen en timme sent pga personskada.
Som tur var så bjöd Tammerfors på ett soligt väder så jag satt utomhus och tog in D-vitamin. Och så länge det fanns (vettiga aka IC) tåg på stationen (typ tjugo minuter) utnyttjade jag deras wifi och facebookade, twittrade och instagrammade (och kollade VR:s hemsida). En del av de väntande passagerarna hade tagiti tillfället i akt och traskat över till fel-i-huvu-dagarna. Och 55 minuter sent startade tåget norrut igen.


Duktiga VR lyckades köra ikapp några minuter så jag kom "bara" 40 minuter försent till Bennäs, men de stackare som skulle till Vasa från Seinäjoki fick så lov att vänta till senare på kvällen innan nästa tåg kom.

På torsdagen och fredagen var jag inte så produktiv utan tog det lugnt. Istället var jag superaktiv på lördagen och skurade de sista fönstren vid radhuset typ hela eftermiddagen. Min högra hand/arm tyckte tydligen att jag varit lite för aktiv och småvärkte på kvällen. Tydligen är inte överansträngningen helt bra ännu. Och trycksvärtan från ÖT, Vbl och PS stannade kvar på mina naglar trots mången handtvätt.
Söndagen gick också i ett lugnt tecken och det mest produktiva var att packa.

Måndagen kom och jag skulle ner med tåget som for 12.16 från Bennäs. Meen, på grund av hastighetsbegränsningar och tjälskadorna mellan Uleåborg och Kokkola så blev det till 12.43. En halvtimmes försening och det var plusgrader och relativt bra väder. Som tur var så kom vi bara femton minuter sent till Tammerfors så jag hoppade iväg till spår fyra och hoppade på Åbo-tåget som hade väntat på oss.
Till Åbo kom vi och jag hade turligt nog tänkt ett steg längre och packat med mig paraplyet. Åbo hade nämligen vårregn och blåst. Så hem kom jag med våt rinkka, våta byxben och fuktiga sockor. Och då var det bara att dra på mig regnkläder och gummistövlar och traska iväg för att handla mat till mitt tomma kylskåp.


Idag suckade jag när jag tittade på mitt konto men konstaterade en stund efteråt att jag snart får hyggligt mycket stipendier från ÅA om ett par veckor!
Så då traskade jag in till centrum och inhandlade lite nödvändigheter som strumpbyxor till vårfesten och en träningsjacka från Kappahl. Så på eftermiddagen hann jag med en invigningspowerwalk med den.

Men nu ska jag försöka få nåt skolarbete gjort!
Och 30 days-listan hade hamnat i utkast, men nu är den uppe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...