tisdag 26 mars 2013

Snö och norrsken

Några bilder som hittade in i mina kameror under min senaste Purmovistelse!

Sony A200, Sony 50/1,8
 Egentligen gillar jag telefoto mycket och speciellt mammas teleobjektiv, bokehn är underbar på det ♥ Men jag använder tele alldeles för sällan. Men jag gick ut med det en dag och kom in med lite bilder. Här är en.
Sony A330, Minolta 70-210/4,5-5,6
 Vi var ut och gå en dag och gick hem över skaren och den här bilden kom med.
Sony A330, Sony 18-70/3,5-5,6, polarisationsfilter
En förklaring till nedanstående bild.
Tagen kl. 00.12 så det hade bytt dag till 18e mars. Jag var på väg i säng, men tittade ut och grävde fram kameran igen efter att ha försökt fånga norrskenet tidigare på kvällen.
Handhållen kamera, ISO på 3200 (fotografen inom mig dör, jag brukar aldrig gå över 800 med mina kameror), tagen genom fönstret, med en nattlampa i bakgrunden som förstås speglades i glaset så det är orsaken till att träden är runda, jag orkade inte göra en ordentligt maskering (den var så brusig så det fanns väldigt lite att fästa i) och jag fick mörka ner den. Prickarna på himlen är till största del stjärnor som blev gröna i färgkorrigeringen, prickarna på träden är reflektion av kameran. I kameran var den ganska mycket blåare och mer röd (nattlampan) men på riktigt var hela himlen grön och det speglades i snön på taket, så efter mycket brusreducering och färgkorrigering i camera raw och ps ser den mer ut som på riktigt.
Mera norrsken åt folket!!
Sony A330, Sony 18-70/3,5-5,6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...