måndag 25 mars 2013

Galaxy Note 10.1

Nuu ska jag ta och berätta lite vad jag tycker om min Note!

1) Plattan (med Samsungs "cover") med S Pen ute, den bor i hålet i höger hörn
Den hade en 540 mb programvaruuppdatering idag så det ändrade lite saker. En bunt nya Samsung-appar kom till, utseendet på en del grejs ändrade, volymkontrollen ändrades och en stor sak var att förut fanns ett fåtal appar som man kunde ha som multiscreen (S Note, internet, polaris office och något till), nu ändrade det till att man kan ha flera appar öppna på samma skärm, aka multi window/cascade view. Ett litet problem som kom med uppdateringen, men det kan också vara ÅA:s nät som är osamarbetsvilligt idag, är att jag var och varannan gång jag satt den i vänteläge och sen ska göra någonting på den så har jag blivit utloggad och det krånglar med inloggningen, men det är förhoppningsvis ÅA:s nät som bråkar...

2) Multiscreen, med internet och fb uppe
Ännu stöds inte flash player, men alla youtubevideor öppnas automatiskt i youtubeappen, ruutu och Yle/Arenan har egna appar, katsomos program går att se på nätet eftersom de är vettiga människor och inte använder flash. Och hittills har jag inte hittat någon videofil som det inte finns någon motsvarighet till, alla andra videor öppnas automatiskt i androids videoapp.
3) Min startskärm
Som det kanske har märkts så älskar jag min platta, det är solklart att det är mitt bästa inköp det här året.
Under alla de dagslånga psykkaföreläsningarna har den varit räddningen när jag inte printat ut powerpointarna eller pdf-filerna, så jag har suttit med dem uppe och antecknat på dem. Och så har jag och Sabina suttit bredvid varandra, med varsin platta framför oss och spelat Wordfeud med varandra. Dessutom är det såå mycket enklare att kolla upp saker på den än att kolla på telefonen.

Orsaken till att det blev en Note istället för en Tab som mamma har så är till stor del att pennan är inbyggd i Note och multiscreen var också en viktig sak (nu efter uppdateringen har ju förstås den ändrats också). Men pennan, den viktiga pennan! S Pen är superbra (that's why en pennikon syns i högra hörnet, jag använde den till screenshoten), superbra att skriva eller rita med och eftersom en hel del av apparna har så att handrörelserna inte kommer med när man använder pennan är det inga problem att handen vilar på skärmen på samma gång. (Bild numero ett).
Förstås kan man vända plattan vilken väg som helst och skärmen roteras på största delarna av alla appar, vissa stöder bara en väg, men det är inget stort problem.

Bild numero två visar hur multiscreen ser ut efter dagens uppdatering, oftast har jag ju nog upp en app i full storlek, men när man ska kolla upp något och behöver skriva av det (det är liite svårt att med copy paste här...) så kan det bli användbart!
Och sista bilden. Min startskärm. De fem små prickarna uppe i mitten är de fem olika skärmar som jag har, ett steg till vänster finns all slags musik/videoappar, polaris office (typ openoffice/word) och pdf-läsare med anteckningsfunktion och redigerings/ritprogram. Ett steg till höger från hemskärmen finns spel, ordböcker, alla moln. En skärm är tom och en har S Suggest, som föreslår olika appar.

Mina favoritappar:
De jag använder typ dagligen finns på startskärmen.
- S Planner. I princip hela mitt schema, alla deadlines och en massa annat finns i kalendern, som synkar med google kalendern. Utom just nu efter uppdateringen, google hade blivit urkryssad, men nu är den med igen!
- S Note. Typ bästa anteckningsprogrammet ever. Det funkar både att anteckna med pennan som om man använde en riktig penna, handskrift till text eller text. man kan kategorisera efter vilken sorts anteckning det är och lägga dem i mappar.
- Wordfeud, instagram (jag borde heta hannushanna på wordfeud också), gmail, ÅA-mejlen, ÅA:s app (vädret från Axelias väderstation, kårrestaurangerna...)
- Snapseed. Världens bästa fotoapp! Pixlr Express är en annan väldigt bra, och PS touch funkar också fint, bara jag skulle ta tiden att ordentligt sätta mig in i hur den funkar (den följde med plattan)
- Imdb. Tack och lov för den appen, förut var jag tvungen att ta paus i en film för att kolla upp någon, men inte nu!
- Aldiko. Min elektroniska bokhylla. Tack för elib och flera bibbakort! ♥
- Nike Training Club. Jag är inte den person som frivilligt har tränat förr, men nu efter att jag köpte plattan så bestämde jag mig att börja träna smått. Och nu har jag ju dessutom köpt matta, lenkkiskor och allt så jag ska bli aktiv!
Och förstås youtube, ruutu, arenan, blogger, spotify etc...

Tack för Dropbox, allt som ska flyttas mellan datorn och plattan sker via det molnet, google drive har blivit använt mången gång de senaste månaderna för att göra grupparbeten i pedagogik och Skydrive används till viss del bredvid dropbox.

Batteriet kan klara upp till typ tre dygn om jag är i Purmo, då gör jag ju en massa annat och använder mest mindre appar (fb, twitter, mail...). Annars laddar jag den oftast varannan eller var tredje dag, mest på grund av att den största delen av dagen ligger i vänteläge och så far en hel del batteri till de spel jag har och är det föreläsning och jag har den med så ligger den påslagen största delen av tiden. Så batteriet är väldigt hållbart.
Androids 4.1 Jelly Bean funkar superbra, den är snabb och hittills har jag inte stött på några problem med någonting (utom ÖT:s app som inte riktigt vill samarbeta med mig, jag skyller på ÅA:s nät, den funkar för mamma).
Dessutom fanns mycket basprogram med från grunden, i polaris office kan man göra allt från vanligt "word"dokument till powerpoint och excel. Och största delen av de appar man behöver är gratis, och de som kostar är inte så dyra heller (enligt det jag sett).
Android och vanligt dator superbra tillsammans, apple kan ju ha lite samarbetsproblem ibland (jag är inte alls partisk eller nåt).
Det enda jag ska ha införskaffat nu är skyddsplast...

Så summa sumarum, jag älskar min platta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...