måndag 23 april 2012

Tyska och latin

Jag skrev just en kommentar på facebook på tyska.
Orsaken är att PG-folk har varit på utbyte till Weinheim i Tyskland och på ett foto som staden Weinheim lagt upp var de helt ut och yrade med varifrån de finländska eleverna kom.
Så jag skrev en fin kommentar på tyska om hur det egentligen ligger till. Det är ungefär ett år sedan jag pratade/skrev tyska, men jag tror att det nog gick ganska bra ;) Jag tror inte att jag var ute och yrade så mycket med grammatiken.
Så under mina år här i Åbo ska jag få in tyskan i mitt schema. För att kunna läsa tyska måste man ta nivåprovet, och jag skulle gissa att jag att tyska 4 (kanske tyska 3) kvar. =)

Och från ett språk till ett annat, JAG BLEV GODKÄND I LATIN 2!! Det betyder att jag inte behöver läsa mera latin och har mina 10 sp i klassiska språk som behövs för ämneslärare.

(Och jo, vårfestinlägget är på kommande, det ligger i utkast ännu)

2 kommentarer:

  1. Yee för att du klara latinet!! Jag tog mod till mig och förhandsanmälde mig till nybörjar tyska och franska... uh så nå språk ska jag läsa nästa höst :P

    SvaraRadera
  2. Yey! Språk e roligt! O tyska e ganska enkelt egentligen ;)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!