tisdag 3 april 2012

PÅSKLOV!

Som ni kan lista ut av rubriken har jag fått påsklov. Jag sitter på IC2-tåget mot Tammerfors, fast för tillfället står vi stilla någonstans mitt ute i ödemarken (mellan Åbo och Loimaa) inte nu längre ;).
Varje gång jag åker IC2-tåg så börjar jag tänka på Harry Potter. För IC2-tågen har ingen restaurangvagn utan de har en kärra som åker runt och det har de i HP också =D Fast här på tågen så pratar de finska...


Idag hade vi endast latin som stod på schemat och efter den lektionen halkade vi iväg hemåt. Eftersom det kom snö och sen blev det lite varmare och imorse var det -6 grader... Så det är rejält halt på vissa ställen!

Igår hade vi endast filosofi och då funderade vi över vad som är verkligt.
Och på eftermiddagen fick jag en mycket trevligt besked via mejl, ett besked som jag trodde jag skulle få vänta länge på ännu; jag fick nämligen mejl av Kåren att de reserverat en bostad åt mig på Domus! Från och med maj är den ledig, så i början av maj skuttar jag upp och skriver på kontraktet och så kan jag börja flytta grejer (aka, saker som går att stoppa i rinkkan/kappsäcken) från Tavastgatan till Biskopsgatan.
Så i maj blir det mycket utgifter i och med två hyror (Tavasthem och Domus) + en bostadsgaranti. Eftersom jag flyttar i mitten av maj till Domus på samma gång som jag flyttar hemhem över sommaren så hamnar jag att betala två hyror, men den sista till Tavasthem får jag tillbaka i och med att jag får tillbaka bostadsgarantin.

Skillnaden mellan Domus och Tavasthem är att på Domus har man egen wc/dusch och eget kylskåp och diskho i rummet. Lite dyrare hyra (typ 20 euro), men Biskopsgatan är lugnare och så har jag allting "eget". Tavastgatan är en mycket trevlig gata att bo på, men i och med att Åucs är i andra änden, så kommer alla ambulanser om så man hör sirener stup i kvarten.
Dessutom är Domus mitt i mellan Arken och TF och Sabina bor där ;)
Så det blir roligt! Men jag kommer sakna de som jag bor med på femman, det är en sån familjär stämning där =)

Neppsan, nu ska jag leta reda på min muffins och min bok! Jag hade hårt funderat på att svänga in via Subway efter en smörgås, men eftersom jag när jag gick till stationen inte var såå hungrig så tänkte jag att det räcker med en wrap från stationen. Och när jag kommer dit så har de ingen wrap idag =( Så nu är jag smått hungrig, men jag har både banan, en muffins, chips och godis så jag ska väl nog överleva! Ååh, va jag är snål på Subway!

Haha, en av konduktörerna satte sig just ner i den större (tomma) allergikupén och drog av sig skorna xD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...