söndag 8 april 2012

Dag 8 - Före och efter redigering

Det var ju inte så länge sedan jag visade snöbilder före och efter, så nu ska jag hitta nåt annat!
Och efter lite genomtittande av bilder har jag gjort några collage.

Enjoy! Orginalbilderna är till vänster, och de redigerade till höger.
Under varje bild har jag skrivit vad jag gjort.
 Vitbalanskorrigering, uppljusning, färgkorrigering och uppskärpning
 Vitbalanskorrigering, uppljusning, färgkorrigering, bortkloning och uppskärpning
Vitbalanskorrigering, uppljusning, färgkorrigering och uppskärpning
 Vitbalanskorrigering, uppljusning, färgkorrigering och uppskärpning
 Vitbalanskorrigering, uppljusning, färgkorrigering och uppskärpning
 Vitbalanskorrigering, uppljusning, färgkorrigering, bortkloning och uppskärpning

Och som ni märker gör jag i princip samma sak på varje redigering.
Vitbalanskorrigeringen gör jag eftersom jag har min vitbalans på AWB jämt
Uppljusning betyder att jag tar upp exponeringen oftast till +0,25
Färgkorrigeringen görs för att se till att det som är vitt är vitt och det som är svart är svart.
Uppskärpning är att jag lägger på oskarp mask
Och jag klonar bort om det är smuts (eller en blomlapp som ovan) på linsen...

Alla orginalbilder är mörkare just för att vitbalansen är felmätt (och då är det här JPG-filerna, RAW-filerna är ännu dystrare!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!