torsdag 5 april 2012

Dag 5 – Mina kameror genom tiderna

När jag gick i lågstadiet hade de första digitala kamerorna börjat komma och typ på femman eller sexan fick jag "min" första. En kamera med 3 megapixlar som man bara tryckte på slutaren så togs bilden. Och jag har ingen aning om vad det var för märke.

Den Pentaxkamera jag hade
När vi skulle på lägerskola (2006?) hade den gått sönder så då fick jag min Pentax Optio S60. En kamera med 6 mp. En riktigt bra kamera, jag har tagit flera bilder med den som fortfarande är favoriter. Det var med den jag började fota "på riktigt".

Som sagt i augusti 2009 satt jag och väntade på min Sony A200 med 18-70 och 75-300 objektiven. Den kom och jag var lycklig. Jag utvecklades hela tiden (och gör det fortfarande) och mer utrustning köptes vartefter.
Det smarta med att ta en Sony är 1) mamma hade en som jag fick använda innan 2) jag kan låna mammas om jag behöver ha två kameror (t.ex. penkkis) och ha två olika objektiv 3) mammas gamla Minolta-objektiv passar (eftersom Sony köpte Minolta och Sonys systemkameror baserar sig på Minoltas).

Och till födelsedagen 2010 fick jag min nya kompaktkamera Canom Powershot SX210 eftersom jag blivit så van med kvaliteten från Sonyn att Pentaxen var dålig, dessutom lade den på extra blått vilket var jobbigt.
Och Powershoten är helt underbar som kompakt =D Jag hade suttit länge och jämfört Canons Ixus och Powershot och med tanke på att Powershotarna är med avancerade bestämde jag mig för den, dels för att den har 14x zoom, så den blir mer en superzoom-kamera så jag har allt från närbilder till telezoom =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...