söndag 1 april 2012

Dag 1 - Tre viktiga saker

Ljuset, kompositionen, kontrollen.

Ljuset
Utan vettigt ljus kommer man inte hem med bra bilder. Och är det dåligt ljus och man drar upp ISO till 3200 får man inte heller bra bilder.
Jag drar aldrig upp ISO högre än till 800.
Naturligt ljus är det bästa som man kan hitta. Fotar man porträtt får man mjukast ljus när det är tunna moln framför solen.
1/160s, F5.6, ISO 100. Solnedgång från höger
Kompositionen
Jag är med i ett par fotogrupper på dayviews (förut: bilddagboken) och i dem finns det otaliga bilder som har urkass komposition.
Oftast blir en bild bättre och intressantare om man har motivet i ena kanten istället för i mitten.

Kontrollen
Man måste ha kontroll över kameran och utrustningen för att få de bilder man vill ha. Jag har aldrig haft min (system)kamera på Auto eller P, från första början har den legat på M eftersom jag ville lära mig och få de bilder jag skulle bli nöjd med.
Kompaktkameran har manuellt läge, men eftersom jag har den kameran för att ta "vardagsbilder" ligger den på P.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!