måndag 19 mars 2012

Purmo och tåg

Ett inlägg som skulle ha kommit upp igår om jag skulle ha kommit ihåg det...

(Kl. 15:26 18.3.12) Jag sitter på ett internetlöst IC 54, förra gången jag åkte söderut hade det här tåget internet.
En hel del har jag hunnit med under min hemhemma-vistelse och det var så skönt att komma hem en dag tidigare än vad jag brukar!

I onsdags kom vi tidigt till Bennäs, redan halv sex, när vi egentligen skulle ha kommit fyra minuter senare. Förstås, den gång jag är tidig, är pappa sen. Han hade varit på kurs i Vasa så de blev ett par minuter sena.
Onsdagskvällen tillbringades framför tv:n och vi tittade igenom ett par av de Jordan-avsnitt som blivit inbandade under de dagar jag inte varit hemma.

Torsdagsförmiddagen var jag i Jeppis och köpte födelsedagspresent och födelsedagskortdetaljer. Vägen till stan var inte rolig, det hade småsnöat så det låg snö på vägen och under den fanns en hel del is som inte syntes. Det gick nog bra, men jag tog Nybrännvägen hem och för en gångs skull var den relativt bra i skick. Resten av dagen var jag hemma och småstädade lite, Cajsa bakade mockarutor under tiden =)
Skulle jag ha varit i Åbo den dagen skulle jag ha tänkt mer på vilken dag det var, men eftersom jag var i Purmo var det precis som vilken dag som helst.
Den femtonde mars var det nämligen ett halvt år sedan vi förlorade Jonne och i torsdags skulle Jonne ha fyllt tjugo. Det märktes i minnesgruppen och på Jonnes fb, men annars var det som vilken dag som helst.

På fredagen hälsade jag på fammo och på kvällen åkte jag till Lyjo för att träffa folk. Jag fick träffa min Stina som fyllde hela tjugo år i lördags och så fick jag träffa resten av Lyjofolket. Det var filmnatt som stod på schemat och vi började med att se filmen ”Jag saknar dig”. Boken fick jag till julklapp så den hade jag ganska nyss läst. Filmen följde boken jättebra och den var bra gjord! Efter det närmade sig klockan elva och jag åkte hem efter lite kramkalas.

Eftersom det var osäkert om jag skulle och handla åt mommo & moffa eller inte steg jag upp tidigt på lördagsmorgonen, men det visade sig att jag inte behövde åka. Istället slappade jag tills jag åkte in till stan för min dejt med Carro. Kotipizza hade tropicana för 4.90 så vi bestämde oss för att äta pizza. Efter lunchen traskade vi på i stan och efter någon timme brummade jag iväg mot Nybränn och mommo & moffas. Där fick jag kaffe och dopp och choklad. När jag suttit där en ganska lång stund brummade jag iväg hemåt på den intressanta Nybrännvägen. Den var nämligen helt eländig; ofta spårig, ibland bar mark och någon enstaka gång snölandskap. Min ekonomiska körning var inte så bra just så eftersom jag hamnade att köra med treans växel, använde jag en högre blev varvtalen så låga...
Hem kom jag nog fast det slirade lite nu som då.
Jag gick ut för att fota lite när solen stod lågt, så bara jag orkar tömma kameran och har tid att redigera de bilderna kommer de nog upp =)
På kvällen hade vi gäster och åt god mat.

I söndags packade jag och såg på ”Ringaren i Notre Dame”. Jag har sånt Disneyfnatt så jag bestämde mig för att se en disneyfilm =)

Bytet i Tammerfors gick bra, men expresståget var fullt. Det tåget är aldrig fullt!! Jag har åkt tåg i över ett halvt år och det här var första gången någon satt bredvid mig på expresståget till Åbo (och nu räknas inte de gånger jag och Sabina har åkt tåg tillsammans). Och bara för att min chipspåse (och min banan) fanns i rinkkan, som var uppe på bagagehyllan var jag hungrig och snål. Dessutom kunde jag inte ”sova” i min vanliga ställning som jag har när jag sitter ensam.
Men det satt en trevlig farbror i 70-årsåldern som pratade finska bredvid mig. En del förstod jag (och eftersom min biljett var på svenska och han listade ut att jag studerade på ÅA så gissar jag att han listade ut att jag var svenskspråkig) och jag kunde till och med svara smått.
Hem kom jag lite senare än vanligt eftersom vi var sena... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!