fredag 9 mars 2012

Blogaward

  1. Jag har astma, är laktosintolerant och allergisk för pollen, nötter, kiwi och pälsdjur. Laktosintolerant har jag varit sedan jag gick på trean, och på den tiden fanns det inte många laktosfria alternativ, jag hamnade att dricka hyla-mjölk och den är alldeles för söt för min smak (jag hatar den). Men efterhand började det komma laktosfria alternativ. Jag klarar hyla, men är jag sjuk behöver jag oftast helt laktosfritt Men laktaspiller är min bästa vän ibland, då kan jag äta "allt".
     Astman och allergierna kom typ när jag var fyra år. Varje morgon tar jag en sorts medicin och så har jag en annan sort i väskan om jag skulle vara på ställen där jag får tungt att andas. Från april till september tar jag varje morgon pollenmedicin för att jag ska klara mig utan snuva och grejs.
     
  2. Från att jag föddes har jag skelat, och när jag var typ sex år opererades mitt vänstra öga och någon muskel flyttades för att räta upp ögat. Min hjärna hade kopplat bort ett av ögonen eftersom bilderna inte överensstämde så jag hade lapp för ögat när jag var liten och försökte öva upp mitt öga. Jag har inte samsyn utan använder "ett öga i taget" eftersom jag dessutom har ett helt konstigt brytningsfel, så när jag läser och använder datorn använder jag högra ögat eftersom jag ser bättre på nära håll med det, när jag tittar längre bort använder jag det vänstra. Det är svårt att förklara, det är enklare att se när jag byter öga eftersom jag skelar på högra ögat när jag tittar med vänstra. Jag använder glasögon när jag tittar på tv, kör bil och är i skolan (och all annan gång som jag behöver kunna se på längre håll). HÄR finns en pdf-fil om samsyn. Så än idag har min hjärna bortkopplat ena ögat i taget, men jag är van och jag har konstaterat att jag faktiskt har yttepyttelite samsyn nuförtiden, men jag är van att byta öga =D Ofta när jag har spänningshuvudvärk så far det på ögonmusklerna så de blir trötta.

  3. Enda alkoholen som jag dricker är cider och liknande. Vitvin går, rödvin gillar jag inte alls. Jag är inte den festande typen och har den vettiga filosofin att man kan ha mycket roligare utan att vara full. Men det är gott med en cider nu som då (vilket påminner mig om att jag måste köpa det imorgon inför HP-kvällen) =D

  4. Efter att jag började TF har jag upptäckt hur mycket fördomar det finns i samhället/av andra studerande emot teologi och kristna. Jag har flera gånger blivit mött av förvåning när jag träffat nya människor och de får veta vad jag studerar. T.ex. på första pictura-kvällen fick jag flera "oj/ahaa" av nya människor och ett par gånger när jag varit ute har samma sak hänt. Många tror att eftersom vi är teologer kan vi inte dricka alkohol eller festa. Vi är precis som alla andra universitetsstuderanden, förutom att vi har en mer "chill"-inställning och det är inga problem alls om man inte vill dricka. TF:s gulisintagning är lekar/frågesport och pizza med de äldre, t.ex. humfens/ÖN:s är alkoholdrickande inblandat från början redan. När teologer är ute kan vi ofta sitta och diskutera på Koulu med varsin drink i historiarummet. När man säger att man studerar teologi så får man ofta svaret "så du ska bli präst?!", så nuförtiden säger jag oftast att jag studerar för att bli rellalärare.

  5. Jag skrev åtta studentskrivningar, orsaken var att jag tyckte att jag skulle göra det =D Det enda som räknades när jag sökte vidare var rellan och modden... Men ändå skrev jag hälsa, finska, engelska, matte, bigge och tyska och började skriva hälsa redan på våren på tvåan (så jag utnyttjade alla tre tillfällen man fick skriva). Det slutade med att jag gick ut med 3 M, 3 C, 1 B och 1 A (fast jag har faktiskt funderat på att skriva tyskan en gång till eftersom jag fick C och jag ville egentligen ha ett M, jag var för allt i världen 3 poäng ifrån!)

  6. Jag kan inte säga bokstaven "r". När jag gick i lågstadiet fick jag och en annan i klassen specialundervisning i uttal av r, senare har det blivit lite bättre, folk reagerar inte egentligen om de inte vet om det och jag är van =D

  7. Jag gillar att köra bil jättemycket, fast inte när det är jobbigt före. Jag gillar inte heller att köra i centrum av stan, så jag parkerar alltid vid Maria Malm när jag är i Jeppis (som jag tycker att de ska skippa planerna på köpcentrum/lägenheter och istället göra om till parkering). Jag har inte egentligen kört i centrum sedan jag fick körkort, men Jeppis är staden som trafikplaneringen glömde, Jeppisbor kan inte följa trafikregler (suck vad många gånger jag har morrat åt X antal bilister som t.ex. kommer ut framför mig eller svänger utan att blinka) och det finns en massa fel med trafikskyltar...

Och de som vill så får ta awarden, berätta gärna åt mig så jag får se! =D

    2 kommentarer:

    1. Intressant läsning!

      På punkt 4 koma jag att tänk på en föreläsning jag var på i tisdags. He var religionspsykologi så he va en psykologprofessor som had föreläsningun men ha had nyligen också studera ti teologkandidat. All frågar ov ha o "Så du ska bli präst?", men he er int he minsta hans tanke (ha va int ens troend) utan ha gör e för att he e intressant o för att man får en bäter föståels fö ader människor och sånt ju! :)

      Åh, du va så aktiv som orka skriv så mang ämne! Duktit!

      /Santtu

      SvaraRadera
    2. Jag är också av den åsikten att man kan ha minst lika roligt utan att vara full! Jag förstår inte alls varför det skulle vara roligare att vara full...jag menar hur roligt är det sedan om man inte minns något följande dag...

      Hoppas du får en trevlig helg! :)

      SvaraRadera

    Tack för din kommentar!