fredag 9 mars 2012

Barnkalas och tent

Nu ska jag ta en genomgång av allt som hänt under min tystnad =)

Skola alla dagar som vanligt, med sista etik-föreläsningen på onsdagen, så nu blir det lediga onsdagar framöver! Utom de få gånger vi har filosofi på onsdagarna. Nu är det bara en dagbok av några etikkapitel som ska in i slutet av mars, så är ännu en kurs avklarad.

I går var det en lång, men rolig dag.
Vi hade latin från morgonen, nu har vi delat upp oss så nuförtiden är vi bara teologer i en grupp och humanisterna är i en egen. Vi läser teologiska texter.
Efter latin gick vi till TF och hade först lite NT-föreläsning (aka tentläsning för största delen av oss) och sedan skrev vi tent, eftersom jag inte velat ta NT:s innehåll muntligt skrev jag det på samma gång. Och resultaten kom idag, så jag är lycklig över min 5a! Jag trodde inte att det hade gått så bra, jag hade gissat på en 3a =D Men tenten var ganska lätt, det var endast korta svar som gällde (typ som proven i högstadiet/lågstadiet).

På eftermiddagen var vi tre gulisar som träffades vid Tiimari och köpte ballonger, serpentiner och tårtljus. Orsaken var att vi skulle ordna tentkaffe* med barnkalas som tema.
Efter dekorationsinköpen gick vi till Lidl och handlade ingredienser och efter ett stopp vid Puhakka för att köpa det sista (+ mat åt mig och Marina) mötte vi Matilda och gick upp till Lindas för att baka, men först blev det kaffe/te och mat =)
Med lite tips från Julia nu som då så blev nog tårtbottnarna helt okej, fast vi hade lite orosmoment nu som då och fyllningen blev bra.
Så det behövs fyra gulisteologer plus en övervakande gamylteolog i för att baka en tårta. Många skratt och många fina konversationer om allt möjligt kom under kvällen =D
Hemma var jag klockan åtta och då hade jag endast varit hemma ett par timmar under hela dagen. Så då var det skönt att dumpa sig i sängen och se friends efter att jag gjort ett fiiint inlägg till relvetdiskussionen!

Idag på förmiddagen gick jag till Linda & Julias och sedan gick vi därifrån med kakan och efter ett stopp efter mera vispgrädde var kakan och grädden i förvar vid TF. Vi inväntade Marina och gick hela vägen till fänriken för att äta och därifrån tillbaka till TF.
Grädden vispades och ballonger blåstes upp. Klockan ett var mysrummet fullt och folket lät sig väl smaka av tårtan och kexen. Efterhand fick ballongerna eget liv och vi hade snart sällskap av ett par ballonger med ansikten, som blev fastbundna med hjälp av serpentinerna.
Bilden är tagen före vi friserade bort bakplåtspappret

Hemma var jag en fyratiden och då bokade jag om mina tvättider till idag istället för söndag så nu är den andra maskinen i torktumlaren. Att jag har suttit med huvudvärk största delen av dagen är en bisak, men den beror dels på att jag troligtvis har sovit i konstig ställning och dels att en massa deadlines är avklarade så jag kan slappna av nu. För tillfället sitter jag med glasögonen på för att mina ögonmuskler ska få slappna av lite eftersom huvudvärken flyttade sig från nacken/axlarna till tinningen/ögonen och det gör att mina stackars ögon blir trötta.

Och jag har bokat tågbiljetter denna vecka inför min långledighet nästa vecka, så på onsdag kommer jag hem och far på söndag! =D =D


*tentkaffe ordnas vid TF varje gång som det är allmänt tenttillfället och frivilliga får ställa upp och så bidrar TSF:s styrelse med att betala tillbaka. Och denna gång hade vi bestämt att vi gulisar skulle ordna och eftersom vi är "barn" så tog vi barnkalas som tema =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...