lördag 4 februari 2012

Klagan, HP och skola

Innan jag återgår till mina skoluppgifter tänker jag klaga lite.

Jag hade planerat igår att det skulle vara jättegott med en runebergstårta eller fastlagsbulle till kaffet idag, så det stod på min lista när jag traskade ut i kölden och in till centrum för att handla.
Men jag kom hem utan säsongsgodsaker och istället fanns det med muffins och kex i min påse (nog för att det också gick bra, men det var ju inte det jag skulle ha).
Direkt när jag kom in till Supermarket såg jag att de hade runebergstårtorna och fastlagsbullarna i en kyldisk så jag gick dit och började titta.

Inte en enda runebergstårta hittade jag som var mandelfri. Alla hade hackad mandel eller mandelkross i. Bittermandelolja kan jag äta, så det använder vi hemma när vi bakar.

På fastlagsbullssidan hittade jag många med syltfyllning (och alla var låglaktos för en gångs skull!) men problemet var att eftersom alla hade pärlsocker och florsocker på locket så var jag tveksam att ta dem eftersom vi för något år sedan hade köpt syltfastlagsbullar och jag upptäckte när jag började äta att hoppsan, här fanns det mandel på locket! Eftersom hackad mandel och pärlsocker kan se ganska lika ut med florsocker på så hade jag inte sett det när vi sökte vettiga bullar. Dessutom så fanns inte mandel upp i innehållsförteckningen...
Jag märker nog direkt jag får nötter i munnen att jag ska sluta äta, men det är en ganska läskig och jobbig känsla då det börjar klia något fruktansvärt i munnen och svalget och vid större konsumtion börjar det svälla upp.

Jag tycker att bagerier borde förstå att vill man ha syltfastlagsbullar vill man inte ha mandel på locket heller! Speciellt inte om man är allergisk...

Så nu hoppas jag att jag lyckades övertyga min syster igår om att hon ska baka åtminstone runebergstårtor och helst några bullar tills jag kommer hem på torsdag!

________________________________________
Igår frös jag ihjäl (typ) när jag gick till Linda & Julias för att fortsätta vårt HP-maraton med en bunt andra teologer. En stund efter klockan fem satte vi på den fjärde filmen och några timmar senare var vi en teolog mer och den femte filmen sattes i. Många skratt och en hel del prat senare var jag hemma och skuttade ner i min säng =)

Nu: tillbaka till relvet och försöka få åtminstone 40 ord till på uppgiften för att sedan fortsätta på etik. Ikväll ska jag ha filmkväll med chips och en cider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!