lördag 4 februari 2012

Före och efter

Efter att jag gjort färdigt relvet-uppgiften belönade jag mig med lite bildredigering av de bilder jag inte hunnit redigera ännu (vilket är åtminstone 1½ mapp fulla med bilder).

Och när jag redigerade snöbilder från förra gången jag var hemma så lade jag, once again, märke till hur viktigt bildredigeringen är eftersom kameran mäter på ett annat sätt än våra ögon.
Så nu får ni lite före och efter bilder!


(här kommer en teknisk del)
Eftersom jag fotar i RAW-format (kameran gör inga egna redigeringar alls, allt är "rå" - som negativen på den analoga tiden) så har jag ALLTID vitbalansen på AWB (automatic whitebalance) eftersom jag fixar den i PS (camera raw) efteråt. Med JPEG förlorar man både bildkvalité och information. Men med RAW finns allting kvar. RAW-filer tar upp extremt mycket utrymme, men det är värt! Mitt minneskort på 4 gb kan enligt kamerans info spara 969 bilder med JPEG men endast 198 om man som jag fotar RAW+JPEG. Men det är inte ofta jag fyller ett minneskort på en gång.

Bilderna:

Jpg:en direkt från kameran, kameran bestämde att vitbalansen behövde vara kall och så här är resultatet. Inte precis så som jag såg det. Kameran har även ljusat upp och skärpt upp bilden. Blå, kall och inte alls vintrig och fin.
Jpg:en direkt från kameran
 RAW-filen, kameran har inte gjort någonting, all info finns kvar, den är mörkare och "gråare" än jpg:en.
RAW-filen direkt från kameran
 Och den färdiga bilden!
Eftersom jag visste att bilden togs i skugga, ändrade jag vitbalansen i camera raw till "skugga", ljusade upp den, lade på lite svärta och lite kontrast. Sen öppnade jag den i PS och gjorde färgkorrigering med hjälp av "nivåer" och "tröskelvärde". Sedan lade jag på lite skärpa och sparade den. Den redigeringen tog högst fem minuter. Det är allt jag gör med en bild om det inte är något som måste bortklonas eller specialbehandlas ;)
Nu är bilden som det jag såg!
Det färdiga resultatet
Jag valde snöbilder eftersom de oftast får fel vitbalans och blir blåa, när kameran inte kan bestämma sig. Fotar man med auto blir de endera överexponerade eller underexponerade. Fotar man manuellt (som jag) eller halvmanuellt har man kontroll över vad som sker och man fixar rätt slutartid/bländare enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...