söndag 22 januari 2012

Mot Åbo

Nu sitter jag och bloggar på tåget igen, men denna gång är jag på väg söderut, från ett snörikt Purmo till ett... hmm... troligtvis mindre snörikt Åbo. Enligt meteorologiska institutet är snödjupet i Åbo tretton centimeter.

Jag fick inte mitt cdon-paket när jag var hemma, så det kommer säkert imorgon vilket betyder att mamma måste skicka det åt mig när det kommer. Suck. Det betyder att det kommer att ta några dagar innan jag får mitt efterlängtade spel i handen! Jag kan meddela att i mitt paket finns the Sims 3 leva livet-expansionspaketet!! Men en lite konstig sak är att det inte finns upp på cdon mera, så de har säkert tagit slut nu efter att jag beställt.
Men skolarbeten har jag ändå inte fått gjort i Purmo eftersom jag bara hade med etikboken och tydligen glömt anteckningarna från föreläsningen i Åbo, så jag har inte kunnat skriva min föreläsningsdagbok, så det måste jag ta itu med imorgon nångång...

Tågresan hem i torsdags blev sen. När vi kom till Tammerfors var vi fem minuter sena, men jag hade kollat upp mitt nya tåg på VR:s tidtabeller och det var femton minuter sent, så det blev inget springande. I Tammerfors snöade det mycket och ett efter ett for alla tåg och det blev bara vi som skulle på IC 49 som stod kvar (och en rälsbuss, men de räknas inte som tåg). Mitt tåg skulle avgå 15.00, men det ändrades till 15.18. Under tiden som jag stod och väntade blev jag en halv snögubbe och mina axlar och min nacke dog lite av rinkan och skolväskan. Det går bra att gå med min packning, men det är inte lika trevligt att stå och vänta på ett sent tåg...
Många snöflingor senare kom vårt tåg och jag satte mig ner på min plats. När konduktören kom tittade han på min biljett och frågade på perfekt svenska om jag hade studiekortet! Sånt blir jag glad av =D

Efter en timme av sömn (aka, mp3-spelaren i öronen och slutna ögon på samma gång man försöker att inte frysa) och lite etikläsande kom vi fram till Bennäs femton minuter efter tidtabellen...

På fredagen for jag och Cajsa först ett varv in till stan och efter det for vi in till mommo & moffas en sväng på kaffe och Cajsa lekte med deras kisse Skutten.


Lördagseftermiddagen tillbringades i Jeppis med Carro på vår traditionella dejt vid Fredrika för att äta fastlagsbullar. Meen, det lyckades inte för mig eftersom deras syltfastlagsbullar har mandel på locket! Men, jag hittade andra godsaker som vanligt istället =)
Efter att vi hade ätit gick vi ut på stan och jag hittade en tröja/tunika vid Wautsi som var på rea =D Efter lite mer vandrande var klockan halv tre och vi skiljdes åt och jag brummade hemåt.
Igår kväll var jag i bastun och försökte få mina axlar i skick, lite bättre blev de, men vi ska se hur de mår nu ikväll när jag kommer hem.

Idag har jag varit och röstat i presidentvalet med mamma, pappa och fammo och så har jag packat ner alla grejer igen. När jag kom upp hade jag Sabinas jacka som Malin fört åt mig, så min rinkka var väldigt tom när jag hade packat, så istället tog jag ner mina låga skor som lämnat i Purmo när jag for ner efter julen och några filmer fick komma med i väskan =)

Men nu ska jag publicera det här och söka fram etikboken och anteckningspapper och läsa! Förresten, jag är på samma tåg som riksdagsman Mats Nylund, han steg på i Bennäs för han ska väl tillbaka till Hesa! =D Vi är fem minuter sena, så vi ska se om vi lyckas köra i kapp eller inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!