söndag 15 januari 2012

Kameror och funderingar

(FYI: det här inlägget är typ superlångt)

Jag prenumererar/är medlem på en sida som heter "Digital Photography School" och har sparat alla nyhetsmejl därifrån. De mejl jag fått därifrån börjar vara upp emot 130 stycken eftersom jag har varit med sedan hösten 2009.
DPS är en helt otroligt bra sida med måånga intressanta artiklar och "lektioner" om hur man bäst tar bilder av allt möjligt! Uppe i högra hörnet på deras sida finns ett kuvert och därifrån börjar man prenumerera. Så om ni vill lära er mer och bli inspirerade så ska ni kolla in den sidan =D Jag har så att jag får mejl en gång i veckan, oftast är det på torsdag eller fredag som det dimper ner.
Ett utdrag från ett mejl i december 2011

Nåja, för att återgå till vad jag egentligen skulle blogga om, i ett av mejlen hittade jag en artikel som var väldigt intressant och som jag absolut håller med till 100% : "Saying a Camera takes Nice Pictures is like Saying a Guitar Plays Nice Melodies".
Jag ser allt som oftast i de fotogrupper jag är medlem i på bdb att (oftast) de yngre medlemmarna (aka -94 och yngre) frågar av alla vad de har för utrustning för att få så fina bilder. Även i forumen kommer den frågan upp när de ska köpa systemkamera och vill veta vilken kamera som är "bäst". En tredjedel svarar Nikon, en tredjedel svarar Canon och den resterande svarar Sony, Pentax osv... Jag är en av de som svarar att jag använder Sony och berättar att det är för att den passade bäst för mig och för att mamma har Minoltas objektiv. Jag brukar även uppmana att de ska låna andras för att kolla vad som passar dem och så vidare...
I dagens läge när Nikons/Canons nybörjarmodeller är så billiga är det många som köper och är bombsäkra att de direkt är überbra fotografer och att de kan allt, när de i själva verket fotar på Auto och inte egentligen vet vad de håller på med (nu talar jag om yngre folk) och de går direkt till personangrepp om någon ger kritik på hur de kan göra det bättre nästa gång, fast de själva har frågat efter kritik.

Många har dessutom ingen som helst aning om "sambandet" mellan kvalité+zoom+megapixlar. Jag hade en gång en (lång) diskussion på bdb med en -98 som var totalt övertygad om att jag hade fel och hon rätt när jag skrev att det är optiken, inte megapixlarna, som gör en bild bättre eller sämre (i det här fallet var det två kompaktkameror som var det grundläggande ämnet). Hon gav inte upp innan jag länkade till Moderskeppets lektion om utskrift och pixlar. Då blev hon tyst xD Slutsumman var 16 kommentarer, som var väldigt långa.
Och nu kom jag nästan lite ifrån ämnet igen...

Sony må vara dyrare än Nikon/Canon, men jag överger inte Sony i första taget! Dessutom kan man ha Minoltas objektiv och de är underbara.

Jag ska medge att jag har en låång lista med saker jag skulle vilja ha till min kamera, men tills vidare är jag nöjd med den utrustning jag har. Jag vet vad jag kan göra med min kamera, mina objektiv, blixtar och filter. Jag vet vad jag kommer få för slags resultat och jag vet i många fall vilka inställningar jag ska använda. Men som fotograf finns det alltid en önskelista och oftast en dyr sådan.

Bild: google
Det som står högst på min lista är ett 50 mm objektiv, men eftersom det skulle svida i plånboken att betala 470 euro för ett 50/1.4 för att få filterdiametern 55 som på mina andra Sony-objektiv så får jag drömma om det ännu en tid.
Fast jag skulle kunna ta ett 50/1.8 för 180 euro och som har filterdiametern 49 och istället köpa nytt UV- och polarisationsfilter (UV är billigt, pol.filter är dyrare). Men som fattig student finns inte riktigt de pengarna heller =/

En annan sak som finns på min lista är ett makroobjektiv (typ ett 100mm), men tillsvidare är jag (relativt) nöjd med att klara mig med mina närbildsfilter.

(priser enligt cyberphoto)




Och till sist, jag menar absolut inget illa med det här inlägget och vill inte att någon ska ta illa upp. Men eftersom foto är en sån dyr hobby (åtminstone om man satsar) så har jag den åsikten att man ska veta vad man håller på med innan man köper kameror och objektiv. Jag skulle egentligen bara skriva om DPS, men kom av mig ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...