tisdag 17 januari 2012

Internet och tisdag

Igår blev det ingen bloggning, för vi var utan internet hela eftermiddagen och halva kvällen... När jag stängde av datorn för att börja röra mig mot skolan (typ tjugo före tre) så hade jag internet, men bara en stund efteråt så dog allt internet från ÅA i hela Åbo. Det dog kvart före tre och när jag kom till TF upptäckte folk att det inte funkade.
Som vanligt när det gäller saker vi funderar på vid TF så spårar det ur... Så det började med att en av våra tutorer berättade livfullt att någon har sprängt en atombomb i luften och att allt internet i hela världen är borta. Och eftersom vi inte hade nåt nät så kunde vi ju inte ta reda på vem ;) Vi kom även fram till att vi lever i de yttersta tiderna...
Nåja, efter det så for vi på etikföreläsning och funderade på Sokrates och Platos.
När jag kom hem hade jag fortfarande inget nät, jag städade bokhyllan och påbörjade lite brev. Tack och lov för Spotify premiums offlinefunktion!
Sedan en sjutiden upptäckte jag att det trådlösa nätet funkar! Och när jag satt i köket och kokade nudlar på samma gång som jag gjorde latinläxan så diskuterade vi problemen och var smått upprörda hela bunten. Några hade hittat andra trådlösa som de använde, nån hade försökt använda Novias...
Det jag kom ihåg var att de i höstas skulle installera en ny brandvägg eller nåt i ASA och skulle ta ner hela nätet några timmar, men att det blev uppskjutet på obestämd tid. Så jag funderade att det kunde vara nåt sånt, men att de i så fall skulle ha mejlat oss och inte haft det på skoltid.
Summa summarum, det var var nån grej som hade sagt upp bekantskapen med resten i ASA, så både trådlösa och det fasta nätet från ÅA dog en hastig (och för oss oförklarlig) död. Och eftersom de ändå skulle ha uppgraderat det i vår så gjorde de det på samma gång. Därför var vi utan internet så länge... Så vid midnatt hade de fått fixat allt.
ÅA:s sidor hade legat nere, vår ÅA-mail hade legat nere...
ÅU har skrivit om det och HÄR finns vad som har hänt på ÅA:s sida.

Redan i lördags hade det fasta nätet bråkat här på Tavasthem och slängt ut en lite nu som då, så det är tur att vi som bor här har två anslutningar!

Idag blev det tidig uppstigning eftersom vi skulle ha latin. Men jag hade helst av allt stannat kvar under mitt varma och gosiga täcke. Men upp kom jag och till Arken kom jag också, fast den här isen här på Tavastgatan gör att man glider fram. På latin var det presens particip som gällde och efter det fick jag åka hem nån timme.

Så nu ska jag skutta iväg till köket med min RF-bok (kolla förkortningsfliken ;)) för att koka nudlar och sen gå iväg till TF för att påbörja Orienterande Praktikum-kursen klockan ett. Den behöver jag egentligen inte ha eftersom jag har gjort studieplan enligt ämneslärare, men den är intressant och man får studiepoäng (+ studiebesök i Hesa) =D

Vi får se hur det blir med uppdateringen resten av veckan, jag måste plugga ganska mycket nu innan jag far hemhem och vi vet ju hur bra min uppdatering brukar vara i Purmo ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...