lördag 2 juli 2011

Premiär - med åska och regn

Igår var det urpremiär för "Kalabaliken i Knohult". En hel del folk hade hittat till Åliden, och trots att åskan mullrade i bakgrunden under första akten var vädret bra och skådespelarna var jättebra.
I pausen började vi bli lite smått oroade över de mörka moln som tornade upp bakom träden, så jag tog på mig regnbyxorna för säkerhetsskull. En stund senare började det regna lite smått, stora droppar, så man blev våt ganska snabbt. Jag hade stoppat både teaterns och min telefon i penalen och tryckt den längst ner i väskan för att de inte skulle bli våta.
Vi började se blixtar och det mullrade mycket och nära. Jag började tänka att "bara det inte händer en gång till". En liten stund senare såg vi ett ljus och så mullrade det till en halv sekund efteråt. Blixten hade troligtvis slagit ner några hundra meter längre bort, men en del hade farit i monitorn som är bakom scenen, skådespelarna såg att den blev upplyst. Lampan där orkestern sitter slocknade en liten stund, säkringen i rökmaskinen for, så den funkade inte och mikrofonerna blev utslagna. Men om det var pga regnet eller åskan vet jag inte.
Chockade blev vi allihopa och alla vi som var med förra gången blev påminda och de nya skådespelarna fick höra om hur det var på Emil.
Men föreställningen gick bra, fast rökmaskinen och mikrofonerna inte funkade! Så nu är det bara att vänta på recensionerna.
Efter föreställningen for vi hem och bytte kläder och torkade oss lite. Sen for vi till Uffes på premiärmiddag och så som vanligt efterfest här hos oss =)

1 kommentar:

  1. Jag minns åskvädret 2009, för det var precis den kvällen som jag och mamma var och såg på Emil i Lönneberga. Det var minst sagt en upplevelse.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!