söndag 29 maj 2011

Nybränn Cigarrlådfabrik (25.5)

Edit 28.7.2015. Efter mycket om och men har jag lokaliserat bilderna på hårdskivan. I och med en omflyttning jag gjorde i picasa för ett par år sedan försvann i princip alla "gamla" bilder från bloggen. En del bilder hamnade jag att redigera om då dels redigering var urkass (Hannas skills 2011 var icke de bästa) och dels för att de inte fanns kopierade till hårddisken. Såå, det märks nog vilka som är nyredigerade. En annan sak som bör nämnas är att Minoltablixten jag använde inte var helt kompatibel med min kamera så den slog av fullt samt att det endast borde vara kitobjektivet jag använde. Tack och lov fotade jag i alla fall i raw-format, så jag gjort vad jag kunnat med att reda ut vitbalansen någorlunda. Slut på romanen från 2015!

Nu kommer inlägget jag har pratat om en tid.

Klockan sju på onsdagskvällen den 25:e maj samlades Jakobstads Fotoklubb och vi som går på fotokursen här i Purmo vid Nybränn Cigarrlådfabrik.

Vi var en av de första grupperna på länge som fick vara dit och vi fick föreviga allt som finns där på kort. Det är ganska svårt att förklara hur det var att gå där, ingenting hade blivit rört sedan nångång på -70-talet. Det såg precis ut som att arbetarna bara lagt ner sina saker och gått ut; sågspån på golvet, flaskor, brädbitar...

Lådorna gjordes åt Strengbergs tobaksfabrik i Jeppis och antalen som skulle levereras varje vecka kunde vara runt 8000 stycken. Och de var inte så jättemånga som spikade ihop dem.
Bilderna som kommer upp är bara en liten del av vad man såg.
Det var dåligt ljus, ISO låg på 400 och blixten och stativet var med nästan hela tiden.

Hammare och lådbörjan

Arbetarnas platser

Det här med arbetsskydd...

Beställningar
Försäkring


Torkningshuset

Fabriken från baksidan

En ingång till torkhuset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!